Flow

In onze Flow ruimte worden diverse Yoga lessen en Pilates gegeven


Yoga

Er zijn verschillende soorten yoga, om yoga te doen hoef je je niet te kunnen opvouwen als een krakeling. Yoga is voor iedereen toegankelijk op zijn of haar niveau en je kunt met een aantal eenvoudige aanpassingen, elke oefening voor jou uitdagend maken. Op het moment dat je bewust ademt ben je in principe al bezig met yoga.  In de lessen beginnen we met eenvoudige rek en strek oefeningen, dit breiden we in sommige lessen ook nog uit tot poweryoga, we eindigen de lessen altijd met ademhalingsoefeningen en ontspanning.

Yoga is vanaf nu opgesplitst in vijf typen yoga:


Yin Yoga

Deze yogales, met een relatief rustig karakter, zal posities langer vasthouden om zo bindweefsel en gewrichten te versoepelen en versterken. Zo heb je dus meer tijd om grenzen te verkennen en verleggen. Je zult leren hoe je zoveel mogelijk spieren los kunt laten, maar ook alle gedachtes in je hoofd. De Yin Yoga is voor alle niveaus.

 

Flow Yoga

Zoals de naam al zegt, flow je in deze les van de ene naar de andere houding. Het ritme van je ademhaling zal leidend zijn. De intensiteit van deze les is lager dan bij Power Yoga, daarom raden we de Flow Yoga aan bij beginners. De les zal altijd gegeven worden op muziek.


Power Yoga

Tijdens de Power Yoga richten we ons met name op krachtige oefeningen die je continu herhaalt. Zo leer je hoe je ademhaling kan bijdragen aan je lichamelijke inspanning. Power Yoga maakt je sterker, leniger en je krijgt er een betere conditie van. We werken in deze les op een krachtige manier aan de balans tussen lichaam en geest: ontspanning door inspanning.
 

Yoga Nidra

Yoga Nidra, een nieuwe yogastijl voor de meesten onder ons, is niet voor niets enorm aan populariteit aan het winnen. Slaap je slecht of wil je je slaapkwaliteit verbeteren, wil je meer in het nu leven, meer rust en ontspanning hebben gedurende de dag en vertrouwen vinden in jezelf? Welkom bij Yoga Nidra!

Wat is Yoga Nidra?
De letterlijke vertaling van deze yogastijl is slaapyoga. Tijdens deze les lig je op je rug, het liefst onder een dekentje,  en word je door de docent begeleid naar de staat tussen waken en slapen. Het lijkt op een begeleide meditatie waarin visualisatie centraal staat. De staat tussen waken en slapen bereik je normaal gesproken alleen tijdens je diepe slaap. De bedoeling van slaapyoga is dat je in een diepe ontspanning komt. Door deze staat van ontspanning ontstaan bepaalde hersengolven (theta en delta) die ervoor zorgen dat je herinneringen en ervaringen verwerkt. 

Wat zijn de voordelen?
Beter slapen: doordat je tijdens deze yogastijl bewust bezig bent met ontspanning, val je ‘s avonds sneller in slaap en is je slaapkwaliteit beter. 
Vermindering van stress, kalmeren van het zenuwstelsel en bewuste en diepe ontspanning: tijdens Yoga Nidra leer je om te ontspannen. Om alle externe prikkels te weren en te focussen op jezelf. Doordat je hier bewust mee bezig bent, heeft dit ook een groot voordeel op je dagelijkse leven. In stressvolle situaties ben je sneller in staat om terug te keren naar ontspanning. Om stressmomenten op te vangen en je hierdoor niet al te veel door te laten beïnvloeden. Ontspannen blijkt nog niet zo makkelijk. Toch willen we wél graag ontspannen en een moment hebben gedurende de dag die helemaal voor onszelf is. Geen telefoon, een moment waar je even niet hoeft te presteren, niet hard hoeft te werken en niet bezig hoeft zijn met hoe het eruit ziet. Even niets doen. 

Dat we vaak niet volledig kunnen ontspannen is voor een groot gedeelte te wijten aan stress. Door alle prikkels die we dagelijks binnen krijgen ontstaan er spanningen.

Je lichaam is constant bezig om alle functies in balans te houden. Denk aan je bloeddruk, ademhaling, zuurgraad, spijsvertering, temperatuur etc. Maar stress verstoort deze processen in het lichaam. Voor een korte periode is dit niet erg. Maar het wordt wel schadelijk wanneer het dag in en dag uit gebeurt. Je lichaam is hierdoor constant uit balans en dit kan tal van chronische lichamelijke en mentale klachten veroorzaken. Yoga Nidra heeft een helende werking op zowel je lichaam als je geest. 

Ontwikkeling van  je verbeelding en creativiteit: tijdens Yoga Nidra ga je mee in de visualisaties. Doordat je veel beter in staat bent om alles los te laten, wakkert dit je creativiteit en verbeelding weer aan. Je haalt jezelf uit bestaande hokjes en programmeringen.
 

Zwangerschapsyoga

Wil je tijdens je zwangerschap je lichaam en geest soepel en ontspannen houden? Volg dan de speciale lessen zwangerschapsyoga!
Meer info op deze pagina
 



Pilates

Pilates is een oude vorm van bewegen, het zijn oefeningen die gebruikt worden om rug- en buikspieren te versterken. Daar omheen beweeg je je armen en je benen en deze proberen we in strekketens met elkaar te verbinden in een spierversterking.

Het is erg bevorderend voor mensen met rugklachten en in zijn algemeenheid om mensen bewuster te laten zijn van hun houding en het functioneren van diversen delen van hun lichaam met elkaar. Pilates werkt spier verlengend en heeft een stretchende werking en dit vergroot de flexibiliteit en mobiliteit. Pilates is een hele gezonde, rustige goede manier van bewegen, waardoor je je lekker in je lijf gaat voelen. Iedereen kan er aan mee doen, want er wordt in de groepen verschillende vormen van diverse oefeningen aangeboden, waardoor het eenvoudig is om aan te passen op jouw niveau. 

Er is een leuk groepsgevoel in de Flow ruimte, iedereen werkt voor zichzelf en als je wilt kun je na de les een lekker kopje koffie of thee drinken.
 



Wat kun je van ons verwachten tijdens de groepslessen in de Flow ruimte?

  • Goed opgeleide instructeurs, die regelmatig bijscholen.
  • Een up-to-date pilates ruimte, en daardoor weer zeer prettig in gebruik. 
  • Een gezellige en relaxte sfeer om heerlijk tot rust te komen.

 

Wil jij ook een keer kijken Pilates, Yin-Flow- of Power Yoga iets is voor jou meld je dan aan voor een gratis sessie. Vul onderstaande gegevens in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.
 

  • * velden zijn verplicht.

 

 

 

TEN Meerssen is dé plek voor individueel fitness en groepsfitness . Bij TEN Meerssen ben je verzekerd van de beste begeleiding en de persoonlijke aandacht die nodig is om jou je doelstellingen te laten halen. 

Rinus (63)

"Mede door voedingscoach en trainers, ben ik 35 kilogram afgevallen binnen een periode van 7 maanden."

Rinus (63)
Susan (37)

"Zelfs ik ben sporten leuk gaan vinden, dit had ik nooit gedacht een jaar geleden."

Susan (37)

"Ik was vorige week 18kg kwijt, ik hoop de 25 aan te tikken voor de communie van mijn dochter in mei."

Anouk Daniëls (46)
Ton

"Mijn doel was om 20 kg af te vallen, dit doel bereikte ik al na 6 maanden!"

Ton